Юмручното изкуство – това е стремеж към победа в боя. Боя – това е базата на У ШУ. Неговата основа е -силен ДЗИН, мощен ШЪН, отработени до съвършенство методи.
Що се отнася до ДЗИН, можем да кажем следното: така наречената сила в раменете и ръцете, може да бъде продължена до сила на цялото тяло, която е много стабилна. Приложението на юмручните методи основно зависи от цялостното усилие, като стрела излитаща от тетивата, то прониква в тялото.
Често казват: 70% от усилието, 30% – от силата. Казват още, че този който обича да използва оръжието цени духа и скоростта. Същността на ръкопашния бой си личи от тук. В никакъв случай не трябва да се влиза в бой, разчитайки само на обикновена сила.
Използването на ДЗИН е трудно, защото основно то зависи от противника, ако го използваш не на време-ще се възползва противника, твърде рано-и всичко ще се разсее и няма да попадне в целта, твърде късно-и лесно ще бъдеш покорен от противника. Ето защо винаги и навсякъде в юмручните форми се изисква: „Изчакай пълното натягане на лъка-и веднага пускай стрелата“.
Пристъпвайки към тренировка, на първо място трябва да се внимава за правилността на придвижванията и юмручните методи, в съответсвие с тези форми щателно да се напипва истината, в резултат на дълги тренировки силата на раменете, гърба, кръста, бедрата и стъпалата-всички те ще се съединят в едно, усилието ще стане цялостно.
Смисълът на меките методи е в разпространеността и смекчеността на мислите, естествена отпуснатост, събраност на ШЪН и ЦИ, акуратни и внимателни прийоми, движението подобно на водовъртеж, в мекотата се крие тайната на замисъла, все едно скрито острие, а твърдите методи стремително вървят напред, стряскащ духа гневен поглед, в прийомите енергичност, все едно праведник се бори срещу ерес, острието посреща острие-и разрушава, мощта е твърда, величествена.
Действието на юмруците се основава на промеждутъка мужду мекото и твърдото, те се координират в едно. В юмручните методи от начало до края ЦИ е потънало и не се разсейва, нищо не може да го разколебае, изхвърля се против грубата сила и побеждава.
Метод на прилагане-да се прибере слабото и да се атакува със силното, да се избягва силното и да се трансформира в слабо, външно твърд-вътре мек, твърдото и мекото вървят ръка за ръка, преди всичко трябва да се избягва противопоставянето на сила със сила.
За да приложиш ефикасно-следвай противниковата сила, овладей осемте принципа – потапяне, приповдигане, разделяне, преграждане, започване, спиране, събиране, изхвърляне. Задълбочено усвои шестте вида ДЗИН-твърдо и меко, пълно и празно, право и напречно. Що се отнася до изкуството на воденето, то това е за загубата на равновесие, ако центъра на тежестта на противника е нестабилен, използваш ситуацията и атакуваш, това е основния метод за използване на мекото. Изчакваш момента и атакуваш, без да даваш възможност на противника да се опомни – това е основният метод за използване на твърдото.
Относно бойната техника, ако формата не е вкоренена, центърът на тежестта е нестабилен, то изхвърлянето на усилието ще бъде мъртво, трудно ще водиш продължителен бой. Резултатът от многогодишни тренировки ще бъде загубен за миг, от такава грешка не може да не се пазиш.
За да се придобие стабилност на методите на корпуса в бойното изкуство, цялостност на усилието, бързина и ловкост на атаките и защитите, трябва да се вкорени усилието, така че да достигне краката. Кръстът е оста на въртене, усилието да се предава в гърба и раменете, пронизвайки ръцете и краката, съединявайки се с вътрешните методи.
Затова мисълта се движи в ръцете и краката, ЦИ достига до края на пръстите. В такива прийоми веднага се вижда победата и поражението, качество е нужно, няма разделение на северни и южни стилове, на вътрешни и външни – навсякъде една и съща база лежи в задълбочената наработка, силата и скоростта на духа.
Ако можеш да овладееш ДЗИН – винаги ще побеждаваш.
Автор: ЦИН Тиеин
Leave a Reply