Ивелина ВАТОВА
(Ексклузивно за блога „ВСИЧКО ЗА КИТАЙ”)
С любезната подкрепа на Посолството на КНР в Р. България Шанхайската театрална академия (SТА) гостува на НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов”. Тя е създадена през 1945 и е най-старото професионално театрално училище в целия този район. В нея се намира и регионалното Азиатско-тихоокеанско Бюро на Катедра „ЮНЕСКО” към Международния театрален институт (ITI).
Ден първи:
Празниците се откриват с българската постановка на ПОСЛЕДОВАТЕЛИТЕ НА КОНФУЦИЙ – идея на Уилям Сун; драматургия на Уилям Сун и Хан Дин-ин; режисура – Снежина Танковска. Спектакъл на студентите от специалност „Актьорство за драматичен театър” в НАТФИЗ, част от международния проект, посветен на великия китайски мъдрец Конфуций.
Самият проект е иницииран от Катедра „ЮНЕСКО” на Международния театрален институт (UNESCO Chair-ITI)) под ръководството на проф. Уилям Сун от Шанхайската театрална академия (ШТА). Той включва постановките на НАТФИЗ – България, ШТА-Китай и Театралното училище – Бостън, САЩ.
Представлението е изградено в традиционния стил на китайската опера, заимства модела на класическия роман „Пътeшествие на Запад”. Наситен с много алегория, спектакълът разказва за пътешествието на Конфуций и трима негови ученици през различни воюващи помежду си царства. Учителят проповядва своята философия за нещата от живота, своето учение за държавата и обществото, своите правила за етичните норми в общуването между хората.
В основата на българската интерпретация са две едноактни алегорични пиеси по Беседите на Конфуций „Тримата мъже и водата” и „Никога не причинявай на другите онова, което сам не харесваш”, както интермедията „Рибарят Чан и дърварят Ли” и няколко стихотворения от епохата Тан.
Героите са заимствани от образите в традиционната китайска опера, но в известно отношение са сходни с европейските им сродници от италианската комедия дел’арте: Конфуций е възрастен улегнал мъж с достолепни маниери и мъдро поведение, Дзълу е сръчен младеж, който умело се справя с различни бойни техники, Дзъту е комедиант и ненадминат самохвалко, а Цинжан – женски типаж, представящ се за млад мъж.
Преди да угаснат светлините в залата проф. Танковска сподели: „Работата върху спектакъла е не само възможност да се запознаем по-отблизо с традиционната китайска култура, включително с основните идеи на конфуцианството и с някои особености на класическата китайска опера, но и да направим нашата крачка към сближаване на европейската театрална естетика, и по-специално на Брехтовия театър и неговите пиеси-уроци, с толкова различния и екзотичен в нашите представи театър на Китай.”
Ден втори:
Време за сериозен размисъл е – гостите опознават българската столица, нейните околности, потайности и забележителности, китайските студенти се срещат с български студентки, а бъдещите наши актьори със своите колежки от Шанхай …. Все още е пролет, поне според астрономическия календар. Професорите са ги оставили на мира и са сбрали мъдрите си глави да мислят над бъдещи съвместни проекти.
Ден трети:
Неделя, в календара и тук, и там, все ден за почивка или за помайване, както пошушна един участник. В центъра на София започва театрална работилница на тема „Китайската опера – демонстрация и участие”. Ръководи я проф. Уилям Сун.
Сутрин е, но в зала А 601 на Академията места няма, „игла да хвърлиш, на глава ще падне”. Шанхайците ще ни покажат не само класически театрални техники, но с екзерсисите си ще демонстрират и характер, и манталитет, и умение да обичаш работата си като хоби, а не да я гледаш като презрително досадно задължение. Както се казва: „Ако всеки си върши работата тъй сякаш му е любимо занимание, на този свят няма да се намери нито един човек, който да има поне един работен ден!”
А грациозността, изяществото, пъргавото лекомислие и безгрижната подвижност на движенията не просто подсказват, те доказват, че китайската школа на е най-гъвкавата и пластична в света.
Винаги щом размахаш копие и се правиш на мъж, воин, любовник, храбрец, герой, когато с елегантността на благоприлична лейди заявиш на околните целомъдрена благосклонност или като първа кокетка демонстрираш притворно женско лукавство; когато, въпреки възрастта, изразиш притаена в душата си девича невинност и нежност на непокварен от времето женски чар с аромат на жасмин, стаил се зад избродираното от слонова кост ветрило; когато с широко отворени очи по детски ококорено оглеждаш света или с поглед на изкусен прелъстител му се надсмиваш…
Езикът на жестовете, на тялото, езикът на погледа и мимиката говори много повече от езика на думите. А щом умело го съчетаеш и с езика на мълчанието, бъди сигурен, ще избухне гейзер, разпръскващ горещи емоционални пръски, вулкан, бълващ лава и жупел, изгарящи сърцата, замерящи те по-силно и по-директно от всяка дума, докато мълчешком крещят словото. Тогава от лицата на сцената ветрилата падат без задръжки, като воали от телата на актьорите, насред жегата на човешкото общуване, а то, разголено и безсрамно, търси своя оазис сред скърцащите пясъци на огнедишащата пустиня, наречена човешко общество.
Езикът на тялото се слива неусетно с езика на погледа ….
Той позволява, той забранява! Той се усмихва, той загатва! Гледа изпод вежди, покланя се! ТОЙ Е НАШИЯТ ПОВЕЛИТЕЛ!
Невидимото плавно движение на някой пръст от ръката или крака може да реши някоя човешка съдба.
… Две момичета се разхождат, скривайки лица и усмивки зад извечното китайско ветрило. Плавни стъпки ги понасят в танц по водна повърхност. Сякаш са жерави. Две грации си шушукат нещо, а ти, зрителю, вкусваш аромата на току-що узрели праскови.
… Две момчета надничат от нейде. Естествено, очите са вперени в момичешките тела. Притичват и дори се затичват. Малко тромаво и непохватно, не тъй плавно и грациозно, но бързо. Хем гонят любимата, хем пазят разстояние. Знаят ли какво може да им се случи? „Страх лозе пази!”. Дали е страх или неизвестно, изпитвано за първи път любопитство на междуполова комуникация? Постепенно рязкото юнашко притичване се превръща в плавно, но зорко и силно мъжко движение. Тайнството на онова незнайно чувство, наречено любов, заставя младежите да следват любимата с вродена за мъжкия пол нахакана изисканост, а не да я гонят като самозабравили се крадливи свраки, готови като първи грубияни да отнесат в сврачето си гнездо и най-малкото късче сиренце и да го изкльопат с лакомата алчност на незадоволен хищник. Тези момчета знаят, че дори и любима девойка да гониш, трябва да го правиш с елегантен жест, дори и да й се караш, трябва да й даваш знак колко я обичаш, че дори и да криеш чувствата си, защото обществото „тъй рече!”, си длъжен елегантно да й изпращаш сигнали за неподправената си сърдечност.
… Стъпвай на пръсти…
… Закачи очи дори и на гърба си….
Тогава гъвкавите тела ще излъчват не само безпокойство и страх, но и страстно желание.
Техните движения са като на птици в полет. Носят се във въздуха и без да усещат го изпълват с напрежение, с аромат на обич, с мирис на страст, с вкус на всеотдайност при първи сърдечен порив и трепет.
Трудно е за европейския студент да поеме толкова артистична грациозност от азиатския си колега. Но и едните, и другите са еластични, неуморими и неукротими… Всяка точка и част от тялото вибрира, търси хармония. Двама по двама. Движенията на телата са музика, която излиза не от устата, а от гърлото, изтръгва се от женските гърди, за да се прилепи с най-изтънчена нежност до силния мъжки гръб.
… Ритъм и звук, … жест и тон…
Звукова кулиса, звуков трепет. Музика и танц – четката и боите от една обща палитра. Заедно рисуват живата картина на едно ухажване, на едно мълчаливо влюбване. Въображението на зрителя ще завърши картината в съзнанието на всеки от публиката.
А аз си казвам – музика и танц. Две академии слели се в една – АкаТаМус – Академия за танц и музика. Имаше някога(1988)и такъв български филм!
Такива едни мисли се завъртяха вихрено из въображението ми, докато наблюдавах ателието на проф. Сун. Приятно изживяване за всичките ми сетива беше!!!
Ден четвърти:
Най-натоварен!!!
Започва с медиен брифинг и продължава с лекция на проф. Уилям Сун на тема: „Конфуций, неговите последователи и китайското театрално изкуство”.
Гледаме постановката на китайската трупа:
ПОСЛЕДОВАТЕЛИТЕ НА КОНФУЦИЙ
Режисьори: Гуо Ю, Сун Дзие, У Уънцун;
Композитор: Ци Хуан
Перкусии: Хъ Цюн
Костюми и грим: Ни Мън
В настоящето турне ШТА представя най-добрия си състав, съставен от студенти и преподаватели. В него са включени първокласни актьори с имена с общонационална известност като Уан Лидзюн, Джу Юфън, Джао Цюн, Цин Хао, Уан Дзиеншуей.
СЪДЪРЖАНИЕ
1. „Тримата мъже и водата”
Конфуций предлага на учениците си да разиграят тази история, която завършва с това, че тримата не могат да си поделят кобилицата и никой не иска да донесе вода. Той ги моли да разтълкуват поуката от тази притча.
2. „Правилата на играта”
Един военен спира Конфуций и предизвиква учениците му да се бият. Учителят настоява предварително да се определят правилата на играта. Генералът впоследствие тайно подменя правилата и претендира, че е победител. Мъдрецът го обвинява в измама. Генералът му се присмива, че не знае що е военна хитрост, но един от учениците казва, че може да го победят чрез хитрост. Тогава Конфуций пита: „И какво, о небеса, искаш да учиш?”
3. „Лек за лечителя”
Лекарят и неговият приятел капитанът набеждават млада девойка, страдаща от болки в корема, че е бременна.
Годеникът й смята, че тя е обезчестена и я изоставя, въпреки категоричните й протести, че е невинна. Двамата мошеници тормозят безмилостно момичето, докато накрая, обзета от отчаяние, тя се хвърля в реката.
Конфуций и учениците му се втурват да я спасяват. Те принуждават двамата злодеи да признаят за злодействата си. Годеникът се кани да отведе девойката у дома си, но тя му отказва. Не може да му прости, че й е обърнал гръб, когато е имала най-голяма нужда от подкрепата му. А и вече изпитва влечение към ученика на Конфуций, който я е спасил.
Намесва се и самият Конфуций. Той иска да види двамата млади помирени. Затова съветва своя възпитаник, че благородният човек винаги помага на другите да постигнат красивата си мечта. Тогава момичето му задава въпроса: „А какво ще стане с моята красива мечта?”
Ххх
ВЕЧЕРТА – уникална надпревара между българските и китайските актьори в техните интерпретации на ПОСЛЕДОВАТЕЛИТЕ НА КОНФУЦИЙ.
Първи се представят домакините – студентите на проф. Снежина Танковска от Национална Академия за театрално и филмово изкуство (НАТФИЗ), България. После идва ред на гостите.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Интервю с проф. Сун Хуейджу
Интервю с проф. Уан Лидзюн – изпълнител на главната роля в „Последователите на Конфуций“.
Китай е една страна с изключително богата култура.Отивайки там то всеки един от нас ще се сблъсква с различни неща,които ще запомни и ще остане очарован, от самата им традиции и маниери на хранене, да не говорим за кухнята им. Тук веднага се сещаме за китайските ресторанти,които познаваме от нашата страна, но малко ще ви разочаровам, че там са доста по различни и не е сигурно е ще се влюбите в тях.Но поне суши може да избирате от голяма палитра.Благодаря , че ни пишете и разказват повече от тази сцена на спектакъла и на различните игри, при тях винаги всичко е изпипано до безупречност.